Vastgoed
Ons kantoor adviseert vastgoedondernemers en verzorgt notariële zaken op het gebied van vastgoed zoals overdrachten van woningen en bedrijfsruimten, splitsing in appartementsrechten, (her)uitgifte in erfpacht en NSW Landgoederen.
Met onze uitgebreide kennis van familierecht, erfrecht en Estate planning adviseren en begeleiden wij particuliere cliënten bij belangrijke, en soms gevoelige, kwesties en momenten in hun leven. Ook bij zakelijke cliënten kunnen privékwesties spelen waar juridisch advies en handelen gewenst is. Vanwege de kennis op beide terreinen kunnen we de zakelijke en privébelangen goed op elkaar afstemmen.
Ook op het gebied van de internationale Estate planning hebben wij ruime ervaring, met een speciale expertise op het gebied van het Franse familie- en erfrecht.
Met een praktische en oplossingsgerichte benadering, en onze juridische en fiscale kennis, adviseren wij u bij gecompliceerde kwesties op het gebied van het familie- en erfrecht. En met een scherp oog voor de menselijke verhoudingen en voor de emoties die vaak spelen bij familie- of erfrechtelijke kwesties.
Burgemeestre & partners is actief binnen het gehele ondernemingsrecht. Onze specialisten houden de wensen van u als ondernemer in het oog en geven praktisch en proactief advies.
Ons kantoor ondersteunt cliënten bij het inrichten, onderhouden en wijzigen van hun vennootschapsrechtelijke- en organisatorische structuur. Verder hebben onze specialisten uitgebreide ervaring op het gebied van private equity transacties, overnames, werknemersparticipaties, corporate governance en samenwerkingsverbanden (zoals joint-ventures).
Uiteraard verzorgen wij ook de typisch notariële werkzaamheden zoals statutenwijzigingen, leveringen, uitgiften, certificeringen en verpandingen van aandelen, (grensoverschrijdende) omzettingen, fusies en splitsingen.
Ons kantoor adviseert vastgoedondernemers en verzorgt notariële zaken op het gebied van vastgoed zoals overdrachten van woningen en bedrijfsruimten, splitsing in appartementsrechten, (her)uitgifte in erfpacht en NSW Landgoederen.
De notaris is verplicht ongebruikelijke transacties die te maken kunnen hebben met witwaspraktijken of het financieren van terrorisme te melden bij het meldpunt ongebruikelijke transacties, officieel FIU-Nederland genaamd. Dit op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Ook als het gaat om een voorgenomen transactie die (nog) niet wordt uitgevoerd. De Wwft geldt voor bijna het hele werkterrein van de notaris, behalve voor de meeste transacties op het gebied van familie- en erfrecht.
Op grond van de Wet op het Notarisambt moeten alle cliënten die een transactie door de notaris willen laten uitvoeren hun identiteit door de notaris laten vaststellen en laten verifiëren met behulp van een geldig en origineel identiteitsbewijs.
De mate van het risico dat een bepaalde cliënt of transactie meebrengt, is bepalend voor de omvang van het onderzoek dat de notaris op grond van de Wwft verplicht is te doen. Bij bijvoorbeeld cliënten die een politiek prominente functie (PEP's) bekleden of bij een transactie met familieleden van een PEP is een verscherpt onderzoek verplicht. Een notaris mag geen werkzaamheden verrichten als het voor een cliënt te verrichten onderzoek niet kan worden afgerond. Als er dan al een relatie met de cliënt bestaat, wordt die in dat geval beëindigd. Als er daarnaast aanwijzingen zijn voor witwassen of het financieren van terrorisme, is de notaris verplicht een melding te doen bij de FIU-Nederland.
Personen kunnen hun identiteit laten verifiëren aan de hand van een geldig nationaal paspoort, een diplomatiek paspoort of dienstpaspoort, een geldige Nederlandse identiteitskaart met pasfoto of een geldig rijbewijs met pasfoto. Daarnaast kan de identiteit geverifieerd worden aan de hand van een geldig vreemdelingendocument als zij langer dan drie maanden in Nederland verblijven. Het vaststellen van de identiteit kan in overleg met de notaris ook door een andere beroepsbeoefenaar worden gedaan.
De identiteit van een rechtspersoon, zoals een bv, een nv of een stichting kan worden vastgesteld aan de hand van een uittreksel uit het handelsregister. Dit kan zowel een uittreksel in fysieke vorm zijn als een uittreksel in elektronische vorm dat door het notariskantoor zelf wordt aangevraagd.
Daarnaast dienen Nederlandse vennootschappen hun uiteindelijk belanghebbende(n) (ultimate beneficial owners danwel UBO's) te hebben geregistreerd in het UBO-register. UBO's zijn personen die een aandelen- danwel economisch belang houden van meer dan 25 procent in het kapitaal van een rechtspersoon of daarin op andere wijze feitelijke zeggenschap hebben. Iedere rechtspersoon heeft ten minste één UBO, maar kan meerdere UBO’s hebben. Als er geen UBO is, wordt een persoon die behoort tot het hoger leidinggevend personeel van de cliënt aangemerkt als pseudo-UBO.
Bij aanvang van de werkzaamheden zal de notaris een uittreksel opvragen bij de client uit het UBO-register. Per 1 oktober 2024 heeft de notaris een terugmeldverplichting bij het UBO-register. Dit houdt in dat de notaris onderzoek moet doen naar de UBO en als de notaris merkt dat de UBO niet correct is of incompleet geregistreerd, dan zal hij dit terug moeten melden bij het UBO-register.
Notarissen mogen op basis van hun beroepsregels vanaf 1 mei 2019 geen contante bedragen aannemen of uitbetalen boven € 2.500. Op grond van de Wwft geldt voor de notaris de verplichting contante betalingen te melden bij de FIU-Nederland. Met ingang van 25 juli 2018 geldt deze meldingsplicht voor contante betalingen van € 10.000 of meer, aan of door de notaris. Gezien het verbod in de beroepsregels zullen contante betalingen boven € 2.500 in principe niet voorkomen. De meldingsplicht geldt echter ook als de cliënt de contanten op een rekening van de notaris stort. Door de cliënt voorgenomen contante betalingen aan de notaris of gewenste uitbetalingen van € 10.000 of meer die niet worden uitgevoerd, moeten ook gemeld worden. De notaris heeft geen meldingsplicht als eventuele (voorgenomen) ongebruikelijke transacties in een oriënterende bespreking ter sprake komen. Cliënten kunnen dan alles vrij met de notaris bespreken. De wettelijke verplichtingen gelden vanaf het moment dat de notaris een zaak daadwerkelijk in behandeling neemt en het duidelijk is dat de gevraagde transactie onder de wettelijke regeling valt. In dat geval is de notaris verplicht eventuele ongebruikelijke transacties als in de Wwft bedoeld bij de FIU-Nederland te melden. De notaris mag volgens de wet zijn cliënt niet van een melding op de hoogte brengen.
De Wwft verplicht ook dat notarissen de herkomst van (eventueel) door client te storten eigen gelden verifiëren en deze gegevens in hun dossier te bewaren. Dit geldt ook als de gelden van een Nederlandse bankrekening afkomstig zijn. De notaris heeft een eigen onderzoeksplicht naast die van de bank. Deze onderzoeksplicht geldt ook voor gelden die niet via de derdengeldenrekening van de notaris worden betaald (dus ook bij een betaling tussen partijen onderling). Daarnaast geldt deze onderzoeksplicht ook als de transactie met andere financiële middelen dan geld wordt gefinancierd (zoals verrekening of aandelen). De notaris mag niet aan een financiële transactie meewerken als niet aannemelijk is dat de hierbij gebruikte gelden uit legale bron afkomstig zijn. Ook hier geldt dat de diepgang van het onderzoek door de notaris afhangt van de risico’s op witwassen of terrorismefinanciering. Als het onderzoek niet naar genoegen van de notaris kan worden afgerond, dan zal de notaris dienstweigeren en mogelijk een melding doen bij de FIU-Nederland.
Bron: KNB
De website maakt geen gebruik van externe tracking en analytics.
Via onze server logs slaan we data zoals; 'totaal aantal bezoekers', 'totaal aantal pageviews' en 'hoeveel bandwidth onze website gebruikt', geanonimiseerd op.